
Vrijdag 13 juni 2025
Eerder toch een werkweigering dan staken
Op X (Twitter) schreef iemand dat de actie van de spoorwegen namelijk geen echte stakingen zijn, maar gaat eerder om een werkweigering. Het lijkt mij toch wel erg bizar op de manier waarop het gaat. Dus het komt erop neer dat het NS personeel eigenlijk ook helemaal geen plezier meer hebben om te gaan werken. Gevolg voor mensen zoals ik die dan geen auto hebben eigenlijk niet met de trein van A naar B zou kunnen komen.
De vraag is of bij de spoorwegen überhaupt nog mensen zijn die nog zin hebben om toch te blijven werken voor hun huidige baan? Of dat er toch andere mensen zou moeten worden gewerd om het bedrijf dan toch draaiende te houden? Bij Arriva is het wel zou dat ze buitenlandse personeel gingen inschakelen zodat hun bussen toch zou kunnen blijven rijden. Maar daarvoor moeten mensen wel voor opgeleid zijn. Voor de spoorwegen kan het vooral ingewikkeld zijn. Als ik bijvoorbeeld plotseling als treinmachinist moet gaan werken, is er elk dag vaak heel veel communicatie met de Prorail Verkeersleiding.
Het gaat namelijk bijvoorbeeld zo: "Machinist Rhido dienst 3575 vertrekt van Amsterdam Centraal naar Watergraafsmeer. En dan moet ik dan via hun mee gaan communiceren van ik pak van wissel 4b naar wissel 8b en dan rangeer ik de Virm die vanuit Den Helder was gekomen als ik dat gedaan heb pak ik de SNG 2483 en 2487 en dan rij ik van wissel 12b naar wissel 3b". Ook als er een wissel en seinstoring is moet je weten wat je dan moet gaan doen. En zo zijn er nog meer dingen zoals borden onderweg waaraan je moet gaan weten wat dat betekent. Ik kan me anderzijds best wel voorstellen als dat elke dag zou moeten doen dat dit best een zwaar beroep is.

Daarom is het worden van een treinmachinist echt niet aan te raden voor mensen met autisme. Mensen met autisme (zoals ik bijvoorbeeld) hebben vaak contactstoornissen en weten vaak niet wat ze op die manier moeten doen of weten ook niet hoe ze dat aan moeten pakken. En het is best wel verantwoordelijk werk. Ik had in het verleden van een treinmachinist op Youtube afgekeken hoe hij dat deed. En vandaar dat ik de achtergrond een beetje leer kennen.

Vrijdag 13 juni 2025
Mogelijke staking ook na dit weekend.
Volgens bronnen in verschillende media gaat de NS ook op maandag en dinsdag (na dit weekend) staken. Ik weet eigenlijk nog niet in welke regio's of dat het landelijk zou kunnen zijn.
Maar als ik dinsdag weer niet met de trein kan komen dan kan mijn vader altijd nog naar dagbesteding gaan brengen met de auto. De hamvraag is verder of er wel treinen gaan of dat ze dan weer gaan staken??
Update het is alleen in de regio's: 15 juni – 22:30 tot 16 juni 22.30, Regio Noord en Regio Zuid. (Eindhoven, Berkel Enschot, Nijmegen, Maastricht, Onnen, Groningen, Roosendaal) En misschien op dinsdag 17 juni landelijk.

Donderdag 12 juni 2025
Opnieuw staking op ongeluksdag
Vrijdag 13 juni (ongeluksdag) gaat de NS alleen staken in Groningen, Friesland, Flevoland, deel Gelderland, Overijssel, Drenthe, Noord-Brabant, Limburg en in Zeeland zou worden gestaakt. Volgens de reisplanner kan ik wel met de trein helemaal naar Amersfoort of naar Utrecht en misschien ook naar Tiel. Maar voor Tiel durf ik de risico's namelijk niet te gaan nemen . Ik zou op ongeluksdag misschien wel tot aan Utrecht of Amersfoort kunnen bij wijze van spreken. Of anders met de trein naar Hilversum kunnen gaan.
Mocht de treinen echt niet kunnen gaan rijden door de staking dan zou ik mijn vader kunnen bellen of hij mij dan zou kunnen oppikken, indien nodig dat ik dan toch zou gaan.
Woensdag 11 juni 2025
Treinstakers moeten anders maar een andere baan zoeken
Volgens Annemarie Gaal is staken echt niet meer van deze tijd. Ze pleit ervoor dat de verhoging op de salaris van alle spoormedewerkers niet hoger is dan die 2,4% en dat het wel op gebaseerd is op de inflatie van nu. In andere media via social media mag de spoorwegen maar maximaal 2 hele dagen gaan staken. De werkgevers hebben meeste regels in handen dan de werknemers en als je daarmee niet akkoord kan gaan dan moeten ze maar een andere baan gaan zoeken, aldus Annemarie Gaal op SBS6.

Ik heb gelezen dat de staking morgen dan niet door gaat, maar dat heeft helaas een staartje van gekregen. Mogelijk kan er minstens 1 stoptrein per uur gaan rijden en dat ze dan niet elk kwartier kunnen gaan. Dus ook wil je bijvoorbeeld de trein van 13:30 u gaan halen en je hebt het net gemist, misschien dan over een uur weer een trein pas. Ik adviseer mensen toch om anders net als in coronatijd dan beter nog thuis te moeten werken en dat kinderen anders gewoon naar school kunnen gaan fietsen. Toen ik vroeger naar school ging moest ik dan altijd op de fiets. Toen deed ik gemiddeld een uur over van huis naar school en v.v. Elektrische fietsen en van die Fatbikes had je toendertijd nog geen eens in mijn jeugd. In de jaren '90 moest ik hard trappen omdat ik toen zware versnellingen had.

Donderdag 5 juni 2025
Naar NS Flex Basis gezet
Doordat de NS gaan staken de komende weken, heb ik online in Mijn NS kunnen gaan regelen dat ik dan naar NS Flex Basis ga. Gelukkig is met ongeveer € 6,00 per maand dan niet veel, maar toch. Mocht ik weer met de trein kunnen zet ik mijn NS Flex Basis weer terug naar NS Flex Dal Voordeel. Ik heb ook nog een Dal Voordeel op Saldo maar die gebruik ik indien zover mogelijk dan alleen voor noodgevallen.
Dinsdag 3 juni 2025 / woensdag 11 juni 2025
Pijn in mijn schouder
Ik had afgelopen nacht helemaal niet geslapen doordat ik gek van werd van mijn gekneusde schouder. Hoe dat komt weet ik niet maar deed ontzettend veel pijn. Ik was daarom niet naar dagbesteding gegaan en ik was ook door de pijn vergeten mijn medicatie in te nemen. De volgende dag wist Femke gelukkig wel een zalfje voor, en dat hielp tegen kneuzingen en blauwe plekken. Pas met een dag of 4 was het toen helemaal over.


Maandag 2 juni 2025
Mogelijk wat emotioneel en een beetje onrustig, daarom 1e klasse
Als ik morgen met de trein naar dagbesteding ga, heb ik met mijn moeder overlegd dat ik voor de zekerheid 1e klasse ga reizen. Ik voel me mogelijk wat emotioneel en een beetje onrustig. Maar gelukkig is het een klein stukje wat ik anders met de trein moet gaan afleggen. Als ik helemaal naar Groningen of naar Maastricht zou moeten, dan denk ik dat ik me anders voor de zekerheid me had ziek gemeld. Op lange afstanden zou ik me anders wel heel erg ongemakkelijk voelen. Maar ik moet met de trein naar Hilversum dus dan valt dat gelukkig mee. Gelijktijdig wil ik ook mijn nieuwe Dal abonnement dan uit gaan proberen.


Zondag 1 juni 2025
Het Dal Voordeel abonnement en wat gebeurd als de spoorwegen dan toch gaan staken??
Voor voornamelijk voor privé reizen heb ik een Klassiek Dal Voordeel op Saldo aangevraagd. De kosten zijn € 71,40 per jaar en is geldig in de 1e klasse.

Ondanks dat er deze maand hoogst waarschijnlijk stakingen komen, heb ik namelijk toch geen spijt van dat ik een Klassiek Dal Voordeel op Saldo heb aangeschaft. Als ik door de stakingen niet mee kan reizen, dan heb ik namelijk ook geen reiskosten. Ik ben alleen mijn abonnementskosten kwijt maar dat is minder erg. Het is pas erg als ik anders een duurdere NS abonnement zou hebben aangevraagd, bijvoorbeeld een Traject Vrij abonnement. Als ik anders elke dag met een Traject Vrij abonnement zou moeten reizen (Bijvoorbeeld van Weesp naar Lelystad) en de spoorwegen gaan staken dan ben ik anders heel veel geld kwijt. Maar dat is bij mij niet het geval, dus daarom ook geen reiskosten als ik met een Dal Voordeel niet kan gaan. Voor dagbesteding op dinsdag kan mijn vader dan uiteraard me met de auto brengen als er spoorstakingen zijn.